הצעת מחיר

מאת אורי שחר

מאת אורי שחר

מנכ"ל חטיבת המוקד בקבוצת בן ביטחון

יחסי אדם וטכנולוגיה

בעיני רבים, טכנולוגיה הינה מילה חלופית לקידמה וזאת מהסיבה כי פעמים רבות מטרתה לשפר ולהעשיר את חיינו .אך עלייה וקוץ בה. כניסת טכנולוגיות במקרים רבים פוגעת ביכולות וכישורים שבהם אחזנו, כלומר ישנה עסקת חליפין המתרחשת בשינויים טכנולוגים.

שינויים טכנולוגים נכנסים לחיינו בצורה בולטת, לעיתים נוצצת ומובהקת. מאידך, השינויים האנושיים שנובעים מהשינוי הטכנולוגי הינם שינויים איטיים שהשפעתם כמעט ואינה נראית. כלומר מתקיימת כאן עסקת חליפין הדורשת ראייה מערכתית והסתכלות פנימה.

כניסת הטכנולוגיות לחיי היום יום

דוגמא בולטת לעסקת חליפין זו הינה כניסה של מערכות הניווט לחיינו. אלפי שנים היה האדם מנווט באמצעות מפות, הבנת הסביבה בה הוא נמצא וכמובן סיוע והכוונה של אנשים אחרים וזאת כדי להגיע ליעדו. מפעולות אלו ואחרות חידד האדם את חוש ההתמצאות והניווט וכמובן תקשורת עם הסובבים אותו. כניסת מערכות ניווט בכל רכב או סמארטפון התלוותה בשינוי מהיר, בולט ומשמעותי אך מאידך פגעה באופן איטי ומתמשך ביכולות והכישורים של התמצאות וניווט.

דוגמא נוספת לעסקת חליפין כזו מתרחשת בעקבות הופעתם של טכנולוגיות בתחום האנליטיקה והבינה המלאכותית (AI) . טכנולוגיות אלו מראות פוטנציאל לשיפור וייעול של משימות רבות, לעיתים סיזיפיות, שבוצעו עד כה ע"י בני אנוש ומלוות בהתפעלות רבה ומרצון עז לראותה מיושמת בארגון.

>> למידע בנושא טכנולוגיות מיגון מבוססות בינה מלאכותית

הצורך באיזון בין הטכנולוגיה לאדם

לעיתים מלווה כניסתם של טכנולוגיות תחושות בלבול, חשש ו"מחירים" אנושים נוספים. כניסתם של טכנולוגיות אף יוצרות בעיות נוספות אשר לא נלקחו בחשבון. אל ישמע מדבריי כי הדבר הוא שלילי, להיפך הוא הנכון. פיתוחים אלו שיפרו וישפרו את חיינו בצורה ניצחת מקצה לקצה אך יחד עם זאת עלינו לשמור על האיזון הנכון בעסקת החליפין הזאת הנקראת – יחסי אדם וטכנולוגיה.

עלינו לזכור כי האתגר הגדול העומד לפנינו הוא קביעת סוג הטכנולוגיה והמינון בה היא מיושמת וזאת מבלי לאבד את הפוקוס לצרכים והבעיות שגרמו לנו מלכתחילה לבחור טכנולוגיה כזו או אחרת.

אם נחזור שוב לעולמות האנליטיקה המוטמעים בעולמות האבטחה ניתן לראות בהתפתחותן המהירה דוגמא לצורך במינון . מגוון הפתרונות העצום הקיים מעת לעת מבלבל ולעיתים מטעה את הבוחר. בסופו של יום הפתרונות שמספקות מערכות אלו צריכים לענות לצרכים המדויקים שבגינן הם נבחרו אך בא בעת לאפשר מנעד וגמישות רבה ככל האפשר של חוקים והתניות.

כל זאת חייב להיות מלווה בתהליכים אנושים שיאפשרו את מיצוי היתרונות שבאימוץ הטכנולוגיה אך לא יפגעו (או לפחות יקטינו) את ההשפעות השליליות שלהן. ביחסים המורכבים הללו יש לזכור כי האדם הוא ממציא הטכנולוגיה ולא להיפך ולכן יש לשלוט בה ולא היא בנו.

מאמרים נוספים

מערכת SPIDERNET של מבצר לאבטחת ישובים

דוקא בזמנים כאלה – אבטחת יישובים באמצעות מערכות אנליטיקה מתקדמות מחוללת מהפכה בביטחון הציבור. על ידי מינוף הכוח של ניתוח נתונים, לטכנולוגיה

גלילה לראש העמוד